Social koreografi

Huskunstnerforløb på Trørød skole i samarbejde med performer Pernille Koch

En undersøgelse af begrebet social koreografi sammen med to 6. klasser på Trørød skole

Det at arbejde med kroppen gennem dansens greb giver nogen ny forståelse og anderledes værktøjer til at forstå sig selv i en social kontekst. Med udgangspunkt i at mærke sig selv lige nu og her, bliver begreber som tilstedeværelse og nærvær meget konkrete.

I sjette klasse tages nye sociale spring, hierarkier ændrer sig, puberteten står for døren, selviscenesættelsen begynder at fylde mere, og spillereglerne i den sociale koreografi ændres.

Det er godt tidspunkt at vende tilbage til kroppens fysiske udgangspunkt, og bevidstgøre vaner, adfærd og sociale mønstre; En undersøgelse af kroppen som både om meddeler og modtager.

Det var udgangspunktet for huskunstnerforløbet ”social koreografi” hvor vi fokuserede på bevægelse i to spor:

Det aktive, og sansebaserede: Bevægelse/dans – aktive timer hvor vi arbejder med nogen af dansens grundprincipper; Puls, rytme, kvalitet, rummelig forståelse og fysisk nærvær.

Det reflekterende og tankebaserede: Her undersøger vi sammen begrebet social koreografi.

Hvordan bevæger vi os selv rundt, blandt få i grupper, i forskellige sociale rum. Hvordan ændres de sociale koreografier gennem livet, og er der forskel på dem i forskellige sociale lag og kulturer.

Skabt med støtte fra Statens kunstfonds huskunstnerpulje

2016