SUCCESS

“We have taken the best of the best and made it better”

“Prøv at forestil jer, at der midt på scenen står en syv etager høj lagkage, med groteske mængder af flødeskum, chokolade, råcreme og friske bær. Pludselig åbnes døren i siden af scenen, og ind drøner en splinterny “Bentley” som accelerer op til 380 km/t og smadrer lige direkte ind i kagen, som vælter ud over publikum, der er lige ved at drukne i flødeskum og chokolade.”

Sådan lyder en del af teksten til “Success”, en forestilling af koreograf og instruktør Erik Pold. Han har nedsat et research team bestående af de to performere: Pernille Koch og Simon Will (UK).
De har fået til opgave at søge efter succes som et produkt, og resultatet blev præsenteret første gang under Junge Hunde Festivalen i Kanonhallen i maj måned, på Young Blood Festivalen i Leeds i november og i Amsterdam hos Mediamatic i december 2004.

Forestillingen er en effektfuld blanding af performance, dans, foredrag, videoindslag og humor. Den udspiller sig i et showroom, hvor “Success” omtales som et produkt, og hvor glatte salgstaler udvikler sig til orgastisk kaos.
Publikum oplever selvudleverende takketaler, fetischistiske produktbeskrivelser, de tages på rejser gennem tropiske landskaber, storslået arkitektur og postmoderne kristen hip hop kultur. Success er et stykke moderne scenekunst, der graver igennem lagene af flødeskum for at finde ud af, hvad succes er for en størrelse, og hvorfor det er så vigtigt for os i dag.
Teksten i forestillingen spilles dels på engelsk og dels på dansk.

Pressen skrev:
Janus Kodal skrev i Politiken 7/6 2004: “….Erik Polds performance for tre med titlen “Success”. En forestilling, som på slap line balancerer mellem på den ene side at udlevere de endeløse klicheer fra underholdningsbranchens selvfejringer (“jeg vil gerne takke”), og på den anden nærer en dyb vrede over det uindtagelige købeland, hvor langt de fleste kun får lov til at drømme og tvangsfodre en mere og mere ødelæggende misundelse. Erik Polds balancestang er den ætsende ironi, og han holder den højere og mere dekadent løftet end nogen anden performer herhjemme. Fascinerende og problematisk på samme tid.”

Vibeke Wern skrev i sin evaluering af Junge Hunde Festivalen: “Tidens glamourøse tendenser med røde løbere, elegant tøj, selvglade smil og takketaler med hilsen til mor, hund og kat som den højpolerede fernis omkring det vestlige begreb succes, var kernen i Erik Polds utrolig vittige og bidende ironiske performance “Success” med fortrinsvis danske Pernille Koch og engelske Simon Will på scenen. Men Erik Polds egne indslag inklusive en grotesk, selvreflekterende tale over performancebegrebet og alle de tilhørende termer som postmodernisme, post-postmodernisme, distancerende ironi og selvfølgelig også selvreflektion var et centralt og herligt bidrag i den meget underholdende performance med skarpt blik for tidens succeskriterier.”

MEDVIRKENDE

Idé og instruktion: Erik Pold
Produktudviklet i samarbejde med de medvirkende: Simon Will og Pernille Koch
Soundscore: Mark Booth
Teknisk assistance på video og scenografi: Frank Knudsen
Lysdesign: Antonio Rodrigues
Afvikler: Jens Peter Jensen

DATOER

Der er ingen datoer

Skift KATEGORI inden i citationtegnene ud med den kategori du vælger under menupunktet Events

Støttet af

Teaterrådet (nu teaterudvalget under Kunstrådet), Wilhelm Hansen Fond og Københavns Amts Kulturfond