Liminal menu


Adelaide Bentzon (1974)

Adelaide Bentzon er uddannet som koreograf på ”School of movement”, København 1991-93 og på ”School for New Dance Development”, Amsterdam 1994-98. Siden 1997 har hun præsenteret sine egne forestillinger på forskellige teatre, hovedsageligt i København og Amsterdam. Adelaide Bentzon er sammen med Erik Pold kunstnerisk leder af LiminalDK, der som organisation har præsenteret adskillige arrangementer i den danske undergrund, blandt andet på Kaleidoskop, Kanonhallen, og den Anden Opera/Plex musikteater. Adelaide Bentzon er fast koreograf for kompagniet Livingstones Kabinet, og samarbejder desuden jævnligt med Daniel Norback/NORPOL .

Af seneste produktioner kan nævnes; produktion og iscenesættelse af ”Goodbye Europa” af NORPOL, gæstespil på Husets Teater, iscenesættelse vandreforestilling ”Jagten på et plot” i samarbejde med Erik Pold Carlsberg/Dansehallerne 2011, co-instruktion med Nina Kareis på musikforestillingen ”I Lie down with a crocodile” af Livingstones Kabinet, koreograf på Klip af livingstones Kabinet, Bådteatret 2012, præmieret af Statens Kunstfond. Iscenesætter af Black Out med Norpol på Bådteatret 2010. Koreograf på den Reumert nominerede forestilling Babble Babble af Livingstones kabinet, Cafeteateret 2009. ”Hoved og Hale” et danseforedrag for børn, skabt i samarbejde med Kasper Daugaard og Secret Hotel – forestillingen har spillet over 50 forestillinger på skoler rundt om i landet i 2012. Adelaide modtog et to-årigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 2013.

Adelaide Bentzon har siddet i bestyrelsen for Dansescenens, for Uafhængige Scenekunstnere og sidder p.t. i bestyrelsen hos Åben Dans i Roskilde. Hun har desuden læst engelsk litteratur på Åbent universitet, og været ansat som pr medarbejder og projektleder på People´s Press, samt som projekt koordinator på Økonomistyrelsen.


Erik Pold (1971)

Erik Pold har gennem de senere år markeret sig som en af de mere radikale danske scenekunstnere, både i sit arbejde som instruktør, koreograf og performer. Uddannet på den anerkendte School for New Dance Development i Amsterdam (1994-98), suppleret senere med en diplom i ledelse fra uddannelsen Kunst og Kulturledelse (2009 – 2011) under Sydsjællands Universitetscenter/Odsherred Teatercenter.
Hans arbejde placerer sig mellem forskellige genrer, og er ofte med til at udfordre genrebegrebet. Der indgår elementer af performance, Live Art, video dans og teater. Erik arbejder ofte med at fusionere forskellige kunstneriske udtryk.

Erik Pold har været kunstnerisk leder af Performanceteatret LiminalDK sammen med Adelaide Bentzon siden 1999, og teatret har stået bag de fleste af hans egenproduktioner, de vigtigste inkluderer: ”Jagten på et plot” 2011, ”The Great Illusion”, 2010, ”The Reality Game”- 2009, ”Mastercopy” 2008, ”The End” 2006 og ”Success” 2004.

Kunstneriske samarbejder (som koreograf, instruktør og/eller performer) inkluderer:
”Tehran mon amour”, ”Ondskabens Landskab” og ”Først tænker jeg lidt og så gør jeg det” produceret af NORPOL i samarbejde med Daniel Norback. ”Lyst” 2007, produceret af Edison/Betty Nansen teatret. ”Seating arrangements” i samarbejde med The Flea Theatre, New York City under DANYarts. ”Børsen Roadshow” og ”New Value” 2004 og 2006, produceret af Åben Dans Productions.
”King Kong Club” 2005, produceret af Gob Squad Arts Collective (Berlin), Erik er i øvrigt gæste-performer på turné i Gob Squad forestillingerne ”Super Night Shot” og ”Kitchen”

Medlem af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg 2011 – 2014.
Bestyrelsesmedlem hos Åben Dans Production, Roskilde egnsdanseteater 2009-2011, medlem af det kunstneriske råd i Warehouse 9, live art spillested i København 2008 – 2010, medstifter af Scenekunstnere uden scene (SUS) og Uafhængige Scenekunstnere (US), bestyrelsesmedlem hos De Frie Koreograf (DFK), 1999 – 2004.

"Den mand må kunne sælge varm luft i Sahara"
( Anne Middelboe i Information 2006)